(گروه مشاوره مالی، اقتصادی و امکانسنجی طرح‌ها)

ارزیابی و تحلیل پروژه های اقتصادی با نرم افزار کامفار

0

ارزیابی و تحلیل پروژه‌های اقتصادی با نرم افزار Comfar III

یک مطالعه امکان سنجی (FS) با طرح کسب و کار (BP) تفاوت فراوانی دارد. این دو مبحث نقش های کاملا متفاوتی را ایفا می کنند که اکثرا افراد تفاوت نقش های این دو را در نظر نمی گیرند. مطالعات امکان سنجی به کار بررسی سناریوها می پردازد(کاملا شبیه به سفر اکتشافی است).

این مطالعات در پی یافتن پاسخ این سوال هستند که ” آیا این فعالیت تجاری توجیه پذیر است ؟” این در حالی است که طرح های کسب و کار به کار برنامه ریزی می پردازند. یک طرح کسب و کار اقداماتی را در چارچوب تبدیل کردن ایده‌های تجاری به فعالیت های تجاری تعریف می نماید.

مطالعات امکان سنجی به مطالعه و تجزیه و تحلیل تعدادی گزینه و روش رسیدن به کسب و کار موفق می پردازد.

مطالعه امکان سنجی کمک می نماید تا دامنه انتخاب بهترین کسب و کار از بین سناریوها را دقیق تر (کوچک تر) شود.نتایج حاصل از مطالعات امکان سنجی و تصمیمات حاصل از آن پایه ای برای یک طرح کسب و کار است.مطالعه امکان سنجی قبل از طرح کسب و کار انجام می شود.

پس از اینکه یک طرح تجاری امکان پذیری اش مشخص گردید. یک طرح کسب و کار آماده می نمایند. در واقع پس از این که مشخص می گردد یک طرح امکان پذیر است.یک طرح کسب و کار آماده می نمایند تا یک “نقشه راه”. از چگونگی ایجاد و توسعه کسب و کار را فراهم می کنند. طرح کسب و کار در واقع یک “برنامه اجرا” برای پیاده سازی پروژه ارائه می نماید.

گاهی اوقات صاحبان پروژه ها به دلایلی می کوشند تا از مرحله “بررسی امکان سنجی” صرفه نظر نمایند. و مستقیما به مرحله اجرا و ایجاد کسب و کار مورد نظر خود بروند. دلایل و بهانه هایی که مطرح می شود تا بررسی امکان‌سنجی را انجام ندهند عبارت است از:

  • امکان پذیری برای ما روشن است و نیاز به بررسی ندارد. این کسب و کار در حال حاضر در خیلی از جاهای دیگر در حال اجراست. نمونه عملی این کسب و کار موجود و موفق است.

  • وقتی چند سال پیش امکانپذیری این طرح ثابت شده و این مطالعات برایش انجام شده است، دیگر چرا باید یکبار دیگر این مطالعات را انجام بدهیم؟

  • مطالعات امکانسنجی تنها یک راه برای کسب درآمد مشاوران امکان سنجی است و مزیتی برای ما ندارد.

  • مطالعات بازار توسط شرکت هایی که تجهیزات ما را تامین می نمایند انجام شده است.

  • بهتر است یک مدیر عمومی استخدام نماییم که یکی از وظایفش انجام اینگونه مطالعات باشد.

دلایلی که در بالا ذکر گردید اغلب برای منصرف نمودن شما از انجام مطالعات مفید و فوق العاده حیاتی امکان سنجی بیان می گردد.تصمیمات از اهمیت فوق العادهای برخوردارند.هنگامی که شما تصمیم به اجرای یک طرح تجاری می نمایید. دیگر تغییر دادن آن سخت خواهد بود. یادمان باشد که زندگی ما حاصل تصمیماتی است که اخذ می نماییم.

 دلایلی برای انجام مطالعه امکانسنجی

تا به اینجا بارها و بارها دلایلی روشن و منطقی برای انجام مطالعات امکان سنجی را مطرح نمودیم. برخی از دلایل دیگر که لزوم این کار را مطرح می نماید، عبارت است از:

  1. تمرکز بر پروژه و شکل دهی اجمالی به گزینه ها

  2. محدود کردن گزینه های کسب و کار

  3. شناسایی فرصت های جدید سرمایه گذاری در طول فرایند بررسی

  4. شناسایی دلایلی برای اجرا ننمودن طرح

  5. جمع آوری اطلاعات کافی و موثق برای اتخاذ تصمیم

  6. ارائه مدارکی که مطالعات فعالیت تجاری در آن مسیر انجام گردیده است کمک می نماید. تا امنیت کمک های مالی که از موسسات وام دهنده و سایر منابع مالی تهیه می نماییم را تامین نماید.

  7. کمک به جذب سرمایه گذاری در سهام.

   ورودی های نرم افزار کامفار

– تعریف پروژه

– برنامه ریزی زمانی (فاز ساخت، فاز بهره برداری)

– محصولات

– واحدهای پولی (واحد پول داخلی، واحد پول خارجی)

– تورم (داخلی، خارجی)

– مشارکت ها (داخلی، خارجی)

– تنزیل (نرخ تنزیل کل سرمایه گذاری، نرخ تنزیل سهام دار)

– هزینه های ثابت سرمایه گذاری شامل: ( خرید زمین، محوطه سازی و بهبود زمین، کارهای عمرانی و ساختمانها، ماشین آلات و تجهیزات کارخانه، تجهیزات خدماتی و جانبی کارخانه، حفاظتهای زیست محیطی، هزینه های سربار، هزینه های قبل از بهره برداری و هزینه های پیش بینی نشده)

– هزینه های تولید شامل: (مواد خام، ملزومات کارخانه، یوتیلیتی، انرژی، قطعات یدکی مصرف شده، تعمیرات و نگهداری، حق امتیاز، دستمزد، مالیات، هزینه سربار کارخانه، هزینه های اداری، هزینه های اجاره بلند مدت، هزینه های بازار یابی)

– برنامه فروش (فروش داخلی ، فروش خارجی)

– سرمایه در گردش (موجودی کالا، مطالبات، تنخواه)

– منابع تامین مالی (یارانه، آورده سهام دار، وام کوتاه مدت و دراز مدت)

– مالیات، یارانه

   خروجی های نرم افزار کامفار

بررسی های مالی:

– برآورد سرمایه گذاری ثابت

– برآورد سرمایه در گردش

– برآورد هزینه سالیانه تولید

– برآورد استهلاک سالیانه سرمایه گذاری

– برآورد کل سرمایه مورد نیاز طرح

– برآورد قیمت تمام شده به تفکیک هزینه ها

– تعیین منابع تأمین مالی طرح و هزینه های مالی آن

– تحلیل درآمدها و هزینه های طرح

– تعیین عملکرد سود و زیان طرح برای کل سرمایه گذاری و آورده سهام

بررسی های اقتصادی:

– تعیین جریان خالص نقدی کل سرمایه‌گذاری

– تحلیل جریان نقدینگی تنزیل شده DCF

– نرخ بازده داخلی IRR

– تعیین ارزش فعلی خالص (npv)

– تعیین نرخ و دوره بازگشت داخلی (pbp) کل سرمایه

– تعیین نرخ و دوره بازگشت داخلی برای آورده سهامداران

– تعیین دوره بازگشت سرمایه

– تحلیل نقطه سربسر

– شاخص سود آوری PI

– تحلیل حساسیت طرح به هزینه‌های پیش‌بینی نشده

– انجام آنالیز حساسیت پروژه و تحلیل ریسک

– تحلیل نسبت‌های مالی

– تحلیل اثرات متقابل طرح ها (آنالیز تلفیقی)

– تهیه صورت حساب‌های مالی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 − 8 =